08 juli 2007

Hofmann Corinne: Den vita massajen

Boken är självbiografisk och börjar med att Corinne, som sedan fem år driver en exklusiv second hand-boutiqe i Schweiz, far på semester till Kenya med sambon Marco. På väg till hotellet åker de färja över en flod, när Marco plötsligt säger:
”Titta, Corinne, där borta, där är en massaj!”
När hon tittar på mannen är det som om blixten slog ner. Hon drabbas hjälplöst av den stora passionen. Hon har aldrig sett en sådan vacker människa i hela sitt liv. När de stiger av färjan har det hunnit bli mörkt och de kan inte orientera sig. De får hjälp av massajen som tar dem till hotellet. Och sedan är hon ohjälpligt fast.
Hon lämnar sitt västerländska liv för denne man som hon till att börja med inte ens kan prata med, eftersom de inte talar samma språk, och som lever ett helt annorlunda liv med helt andra värderingar än hon är van vid. Under fyra år lever Corinne bland massajerna och får en dotter med Lketinga. Lketingas enorma svartsjuka gör livet alltmer outhärdligt. Till slut flyr Corinne tillbaka till Schweiz med dottern under förevändning att hon ska ta semester och hälsa på sin familj. Hon lämnar kvar alla kontokort och pengar så att maken ska tro att hon kommer tillbaka. Men det gör hon inte.

Jag blev fascinerad av detta levnadsöde. Läste och läste i ivrig jakt efter att förstå hur det kunde komma sig att denna driftiga affärskvinna från väst så sanslöst kunde falla pladask för en man hon inte kunde kommunicera med – annat än på kärlekens språk. Helt osannolikt! Jag fick aldrig svar på min undran, men jag fick än en gång bekräftat att allt i livet inte kan förklaras eller analyseras med logik och intellekt. Jag visste ingenting om massajer och deras liv innan jag läst boken. Nu vet jag i alla fall lite! Betyget påverkas av att det är en sann och intressant självbiografi och därför blir det ganska högt. Hade det varit en påhittad berättelse, så hade betyget varit lägre.
Betyg: 4

Boken filmatiserades 2005. Läs SvD:s filmrecension. Författaren har även skrivit:

  • Den vita massajens dotter. Betyg: 2
  • Resan tillbaka till den vita massajen. Ingen av oss har läst den, men klicka här för att läsa Lilldjurets recension.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fängslades också av den här sanna historien. Tycker dock att språket var sisådär (dålig översättning?) så det drog ner betyget för min del.

Boktokar sa...

Lise: Den var svår att betygsätta, men den gav mig läsglädje (trots språk och så) så jag valde att vara "snäll" i min bedömning. Tack för din kommentar.

Marie sa...

En fascinerande historia. Jag har sett filmen också som inte kunde vara annat än vacker filmad i Afrika och med många massajer men boken vinner. Det slog mig när jag läste den att hon beskrev allt dåligt som hände henne så lakonistk och matter-of-fact. Lade inte några känslor eller värderingar utan bara rakt upp och ner.