15 januari 2009

Lapper Alison: Mitt liv i mina händer

Alison föddes utan armar och med alldeles för korta ben. Hennes mamma klarade inte av att hantera detta utan lät henne växa upp på institution i en karg, krambefriad miljö. Så i tillägg till sina fysiska hinder berövades Alison även en psykiskt och känslomässigt sund och trygg uppväxt.
I boken berättar hon om sitt liv. Idag är hon konstnär (hon tog sin examen vid universitetet i Brighton med högsta betyg) och lever tillsammans med sin älskade son. Hon rönte stor uppmärksamhet när en staty föreställande henne som gravid placerades på Trafalgar Square i London.
Hennes levnadsöde är häftigt och gripande. Tyvärr tyckte jag inte att boken var lika engagerande. Intellektuellt förstår jag som läsare hur tufft hon måste ha haft det och vilken kämpe hon måste vara. Men det nådde aldrig mitt hjärta.
Betyg: 2

Inga kommentarer: