14 juli 2008

Nilsonne Åsa: Bakom ljuset

Monika Pedersen har varit sjukskriven från sin tjänst på våldsroteln i tre månader och har under sin konvalesens upptäckt böckernas värld och slukar böcker som aldrig förr. Och så en dag läser hon boken "Mina patienter - mitt liv, en fyrtioårig psykoanalytisk utforskning av det mänskliga psyket" och upptäcker chockad att en av bokens fallbeskrivningar bara måste handla om hennes egen mamma som blev överkörd av en smitare och dog när Monika var 13 år. I boken hävdas att mamman blev mördad. Är det sant? Var mammans död i själva verket inte en olyckshändelse?
Detta får Monika att lämna sjuksängen och istället dra nytta av sina yrkeskunskaper för ett högst privat ändamål, att ta reda på sanningen om sin mammas död.
Författaren är en driven och välformulerad skribent, som väl beskriver de tankar, tvivel och känslor som huvudpersonen brottas med. Däremot tycker jag inte att hon lyckats riktigt med själva deckarintrigen utan låter Monika gång på gång snubbla över pusselbitar och lösningar, vilket gör att det inte blir särskilt spännande. De längre resonemangen i boken gör att det inte heller blir någon actionspäckad historia. Mordgåtan var i mitt tycke det minst intressanta i boken, men på det hela taget tyckte jag ändå att den var läsvärd om än en smula spretig.
Betyg: 3

Författaren har skrivit fler deckare:

  • Ett liv att dö för
  • Kyskhetsbältet
  • Tunnare än blod
  • I det tysta (läs vår recension här)

Inga kommentarer: