15 augusti 2007

Buxton Jayne: Ge honom en chans!

Ally, tvåbarnsmamma och ensamstående sedan skilsmässan med flirtige David, valde efter skilsmässan bort karriären och satsade på ett mindre krävande deltidsarbete för att få tillvaron att gå ihop. Hon jobbar med att marknadsföra marmelad och när hennes väninna behöver hjälp med en artikel om en dejting-guru som håller kurser för ensamstående kvinnor är Ally den klippta och skurna kandidaten. Kursen bygger nämligen på marknadsföringens grundläggande principer, de så kallade fyra P:na: Produkt, Plats, Pris och Påverkan. (De fyra P:na lanserades av den amerikanske professorn Philip Kotler och används flitigt i marknadsföringsutbildningar.)
Efter en viss övertalning ställer Ally upp på att genomföra kursen i konsten att hitta en man för att förse väninnan med underlag till artikeln.

Jag tyckte boken var välskriven och gillade kopplingen till marknadsföring som gav lite tyngd och trovärdighet till Ally som yrkesarbetande, vilket många andra som skriver chicklit inte klarar av. Skön feelgood-bok som inte var märkvärdig alls men flöt på bra. Den tappade lite på slutet som kändes hafsig och lite väl konstruerad.
Betyg: 3

Inga kommentarer: