16 augusti 2009

Özyurt Funda: 43 rätter med bulgur

Bulgur framställs av durumvete och är en näringsrik produkt som man känner sig mätt på länge. Bulgur är på många platser i världen ett av de viktigaste baslivsmedlen, bland annat i Mesopotamien där författaren är född. När hon bosatte sig i Sverige var det – förutom sin familj - bulgur hon saknade mest av allt. Den dag hon hittade bulgur i en svensk livsmedelsbutik blev hon överlyckligt. Nu slår hon ett slag för sin favoritmat med denna bok.
Här finns recept på bulgur med kött, bulgur med fisk och skaldjur, bulgur med kyckling, vegetariskt, bulgurpilaff, bulgurbullar av olika slag, bulgurpaj, bulgursoppa med mera.

Eftersom författaren nöjt sig med att skriva grov-, mellan- och fingrynig bulgur, får jag försöka luska ut vad hon menar i mataffärens utbud av ekologisk bulgur, klassisk bulgur och fullkornsbulgur. Plus anpassa receptens tillagningstider till de koktider som rekommenderas på förpackningen.
Bilderna är inte särskilt välkomponerade utan rätterna, geggorna och rörorna är fotograferade på nära håll utan vare sig piffig dukning, ljussättning eller läcker uppläggning. Pang på! Om man ska vara kritisk blir det en hel del nyanser av brunt. Men jag valde att se det positivt: Spännande husmanskost från en annan matkultur.

Jag blev mycket förtjust i kokboken med grundläggande användningsområden för bulgur. Så trots att jag till exempel gillar tidningen Allt om mats omsorgsfulla foton och layout som kompletterar en ofta rik smakupplevelse med upplevelse även för ögat blev jag sugen på att äta olika varianter av bulgur.
Betyg: 4

Inga kommentarer: