08 januari 2009

Strand Sabina: Saker min sambo och jag tyckte olika om

Hon är dumpad. Helt utan förvarning ringer han och gör slut. Hon blir lämnad i en alldeles för stor och dyr femrummare som de just flyttat in i.
Här är Sabinas berättelse om hur hon satsade med hull och hår på deras förhållande och hur hon alltmer anpassade sig bara för att vara till lags i förhoppning om att han skulle bli mindre sur och kritisk. Fram växer bilden av en riktig skitstövel till karl. Eftersom detta framkommer redan i bokens början, sitter jag och irriterar mig boken igenom på hennes flathet eller snarare på den bitterhet som genomsyrar texten. Att hon slår på en som redan ligger, nämligen sig själv. Jag vill att hon ska sluta med det!
Det är visserligen en välskriven debutroman men läsaren drabbas inte av några insikter eller överraskningar. Storyn är - för en utomstående - tyvärr rätt ointressant. Jag saknar en frågeställning, ett äventyr eller någon twist på slutet som pricken över i:et.
Missförstå mig inte, jag tycker verkligen synd om Sabina och beklagar att hon blev förälskad i en sådan brakskit som successivt bröt ner henne. Jag är glad att hon slipper honom och hoppas att hon snart, snart hittar sig själv igen. Dessutom tycker jag det är modigt och strongt att skriva om detta, det kan hjälpa både henne själv och andra i liknande situation.
Betyg: 2

Inga kommentarer: