04 december 2008

Egholm Elsebeth: Självrisk

Journalisten Dicte Svendsen och hennes pojkvän, fotografen Bo, väcks av att grannens stall brinner. Boningshuset står tomt, grannarna är på semestern och grannfruns syster Inger som skulle passa huset och hästarna är försvunnen. Samma natt brinner även skolan som Inger jobbar i ner. Intrigen tätnar när Dictes tonåriga dotter så småningom hittar Inger mördad i en mosse.
Dicte sliter inte bara med mordgåtan utan även med sin relativt nya relation med Bo. Bo har det jobbigt på grund av att exfrun sätter käppar i hjulet för honom när han vill träffa sina barn som han älskar och saknar. Och ännu jobbigare blir deras relation när Ditte blir hotad till livet av mördaren på grund av att Bo tagit ett foto på henne som utan hennes godkännande publiceras på förstasidan i tidningen.
Jag tyckte det var en bra bok och det var roligt att stifta bekantskap med en ny författare. Det var ett trovärdigt anslag i boken såväl när det gäller de problem och svårigheter som personerna i boken brottades med som hur själva deckargåtan konstruerats.
Boken är en fristående fortsättning på ”Dolda fel och brister” och jag blev sugen på att läsa fler böcker av författaren. Så jag återkommer längre fram med fler recensioner och synpunkter på Elsebeths författarskap.
Betyg: 4

SENARE: Nu har jag läst första boken i serien och du kan läsa recensionen här.
ÄNNU SENARE: Nu har jag läst tredje delen och tyckte så här.

Här hittar du Egholms hemsida och fler av hennes böcker.

Inga kommentarer: