18 december 2008

Leon Donna: Natt i Venedig

I gränstrakterna mellan Italien och Österrika leder den första blixthalkan till att en rumänsk virkestransport far av vägen och dödar chauffören. Lastbilen visar sig även innehålla några unga flickor utan identitetshandlingar. Även de omkommer i kraschen.
Strax därpå avrättas advokat Trevisto i en tågkupé och Brunetti får hand om detta fall. Hans dotter Chiara känner Trevistos dotter och Brunetti kan inte motstå Chiaras erbjudande att leka amatördetektiv i skolan för att luska reda på lite mer om familjen. Men det skulle han inte gjort …
Författaren skriver med sedvanligt god förmåga att intressera mig som läsare. Boken genomsyras av goda kunskaper om och stort engagemang i det italienska samhället och vardagslivet. Leon tar upp den utbredda korruptionen. Att bevismaterial förvanskas och att polisens telefon kan vara avlyssnad är något inte alls förvånar Brunetti. Författaren beskriver hur man klarar sig genom att använda sig av vänner, tjänster och gentjänster samt – låt mig kalla det - kreativa angreppssätt.
Jag tyckte detta var den bästa bok jag läst av henne hittills. Trots att jag har läst en hel del Leon-deckare nu, har jag ännu inte tröttnat, utan snarare tvärtom.
Betyg: 5

Vi har även recenserat:
Mäktiga vänner, Ond bråd död i Venedig, Djupt vatten, En ädel död

Inga kommentarer: