03 augusti 2007

Jönsson Bodil: Tankar om tid

Jag fick många tankar, fler än tio :-) och nya infallsvinklar till min stressiga vardag av boken. Flera saker har dröjt sig kvar, trots att det var mer än ett år sedan jag läste den, som till exempel att vissa hjälpmedel egentligen inte alls hjälper oss att spara tid. Att ha en bil för att fortare ta sig till jobbet slukar inte enbart upp tiden för transport. Nej, till den ska läggas tiden som krävs för att tjäna in de pengar som behövs för att köpa och tanka bilen. Och då kanske man i själva verket skulle tjäna på att cykla.
Eller ställtid som är den tid det tar att ställa i ordning så att man kan börja göra något. Och att ställtiden är längre när man ska göra svåra och tråkiga saker jämfört med lätta och roliga. Det tänker jag ofta på, när jag istället för att attackera den svåra arbetsuppgiften prioriterar en massa rutinärenden. Då tänker jag att det handlar om en mental förberedelse, omställning, inför att ta itu med den komplicerade uppgiften.
En annan sak är nödvändigheten av att ha ostyckad tid för att inte stressas ihjäl av vår ständigt avbrutna, alltmer fragmenterade vardag. Att förbehålla sig rätten till vila, att stänga av mobilen eller e-post-meddelandena ibland.
Tankar om tid är en pärla, som jag rekommenderar om någon till äventyrs missat den. Jag har läst ytterligare några av Bodils böcker, men ingen av dem var lika bra som denna bok.
Betyg: 4

Inga kommentarer: