31 oktober 2009

Nesbö Jo: Smärtans hus

En kallhamrad bankrånare - som inte drar sig för att mörda - härjar i Oslo. Harry Hole och kollegorna försöker hitta ledtrådar. Beata Lönn med sin specialbegåvning i form av ett ansiktsminne dissekerar bandupptagningen från rånen om och om igen. Så dyker en gammal flickvän till Harry upp i hans liv igen och rör till det väldigt samtidigt som hans nuvarande flickvän är på annan ort fullt upptagen med en vårdnadstvist. När den förra flickvännen råkar i knipa – big time – och det visar sig att hon är nära släkting till en zigensk storförbrytare blir Harrys liv ännu trassligare.
Samtidigt sker nya rån. Negativ press sätter ytterligare press genom att oron ökar i staden. Ordförande i kommunfullmäktige är på polischefen, polisen måste sätta stopp för bankrånen så att medborgarna kan känna sig trygga igen. Harry får fria händer av sin chef att lösa fallen med okonventionella metoder så länge han håller det inom kåren. Själv kallar han det för ett kamikazeuppdrag och priset för att han ska ställa upp är att han får fortsätta utreda sin kollegas mord (se förra boken i serien) och hitta mördaren. Harrys ärkefiende och kollega Tom Waaler ligger inte på latsidan utan sätter rejäla käppar i hjulet.

Det är förmodligen diskrepansen mellan författarens trovärdiga, mänskliga, nyanserade personbeskrivningar och det alltmer osannolika händelseförloppet som gör att jag inte faller pladask. För Nesbö skriver väldigt bra, vilket gör att jag förväntar mig extra mycket. Och så blir jag lite besviken på att handlingen inte RIKTIGT håller måttet.
Jag tyckte mycket om första halvan men det är på slutet som han tappar mig, det är då jag blir så trött på de skruvade förvecklingarna. Det sänker betyget som jag egentligen tycker blir en smula orättvist. Men det är det där med mina förväntningar. För som sagt, han skriver bra!
Betyg: 3 +

Fler böcker av författaren ...
Observera att böckerna hänger ihop trots att de även kan läsas fristående. Jag rekommenderar att du läser dem i rätt ordning, så slipper du undra vad eller vem det är Harry Hole ibland minns respektive grubblar över.

Inga kommentarer: