21 oktober 2007

Keyes Marian: Vattenmelonen

Skulle du höra till det fåtal som inte har läst författarens genombrottsroman så är det bara att gratulera. Då har du en avkopplande och trivsam stund framför dig. Boken inleder starkt:

”Femtonde februari är ett mycket speciellt datum för mig. Det var då jag födde mitt första barn. Samma datum lämnade min make mig.”

Nyblivna mamman Claire flyttar med sin lilla dotter hem till mamma, pappa och sina två yngre systrar på Irland, där hon bryter ihop och beter sig allmänt jobbigt. Med sedvanligt mustigt och humoristiskt språk berättar författaren om hur Claire så småningom reser sig upp igen och till sin stora häpnad får uppleva kärleken igen.
Betyg: 4

Författaren har hunnit skriva en rad böcker sedan 1995 och flera av dem handlar om irländska familjen Walsh med någon av de fem systrarna Rachel, Anna, Helen, Margaret och Claire i huvudrollen:

Läs intervju med henne i Svd.

Inga kommentarer: