08 oktober 2009

Kinsella Sophie: Mitt nya jag

På hemväg från en riktig skitkväll på en klubb i London faller Lexie, 25 år, handlöst nedför en trappa. Hon vaknar upp tre år senare på ett sjukhus med minnesförlust och kan inte förstå hur hennes liv har blivit så förändrat. Nu är hon tydligen framgångsrik, rik, vältränad och gift med en för henne fullständig främling samt har en ny – okänd – bästa väninna. Vad hände under de år som är bortraderade ur hennes medvetande? Hon försöker pussla ihop sitt liv samtidigt som omgivningen hela tiden hoppas på att hon ska börja minnas dem igen.

Jag tyckte det var en oväntat bra bok som tack vare huvudpersonens distans till sitt nyrika liv inte blev så ytlig och orealistisk som jag väntat mig. Det var kul att följa Lexies väg tillbaka till nutiden genom att olika informationsfragment till slut gav henne en tillräckligt god bild av hur det hela hängde ihop. Lättläst och medryckande.
Betyg: 4

Inga kommentarer: