06 augusti 2007

Tyler Anne: Utan bagage

En dag på stranden går läkarhustrun Delia helt sonika iväg från sin semestrande familj, liftar till en annan stad, hyr ett rum och skaffar sig ett jobb. Hon lämnar man och barn (15, 19 och 21 år) utan ett ord till förklaring och blir naturligtvis efterlyst i lokala tidningar och TV-kanaler. Efter några dagar dyker hennes ena syster upp och försöker få reda på vad som pågår i Delias huvud och varför hon försvann. Hon lämnar Delia utan att vara särskilt mycket klokare. Sakta bygger Delia upp sitt liv och sociala sammanhang i den nya miljön. Hon tar jobb som "inneboende hushållerska" hos Mr Miller med uppgiften att ta hand om hans 12-årige son, vars mamma också gått ifrån familjen men som dyker upp ibland i sonens liv. Det dröjer över ett år innan hon beslutar sig för att kort besöka sin familj igen för att närvara vid en familjesammankomst.

Jag tyckte handlingen var intressant och ville gärna få reda på vad som skulle hända med Delia. Skulle hennes känslor hinna ikapp henne? En smula störde jag mig på vissa formuleringar och jag tippar att jag skulle givit boken bättre betyg om jag läst den på originalspråket!
Betyg: 3

Läs recensionen av hennes fem-poängare också.

Inga kommentarer: