21 juni 2008

Hesser Amanda: Middag med mr Latte

Att marknadsföra boken som "charmig chicklitt" är missvisande, tycker jag som först blev besviken över hur tunna och oengagerande bokens berättelser var. När jag efter ett tjugotal sidor alltmer började intressera mig för matrecepten som avslutar varje kapitel, steg boken i min aktning. För det är så boken ska läsas. De små vardagliga betraktelserna kring författarens matminnen ska främst ses som preludier till recepten. Det är således inte mr Latte som är huvudpersonen utan just maten! Boken är nämligen baserad på författarens matkrönikor i New York Times.
Ju mer jag läste, desto fler recept hittade jag som jag ville pröva. Är man inte - som jag - genuint intresserad av matlagning så ska man välja en annan bok. För det är varken de skönlitterära kvaliteteterna eller berättarkonsten som gör boken läsvärd. Det är ett brinnande intresse för mat.
Betyg: 3

Inga kommentarer: